کود, مجله آموزشی

طرز تهیه کود ارگانیک در خانه/ با 8 ماده ساده و در دسترس کود ارگانیک بسازید.

تهیه کود ارگانیک - کلبه کشاورز اهواز

طرز تهیه انواع کود ارگانیک آسان در خانه

باغبانی ارگانیک همیشه محبوب بوده است و روش هایی که ما استفاده می‌کنیم نقش مهمی در سلامتی ما و سلامت کره زمین دارد.

کودهای طبیعی بسیار متنوعی وجود دارد که می‌توانید در باغچه یا خاک گلدان استفاده کنید. برخی از این کودها را می‌توان در خانه با استفاده از اقلام معمولی از انبار یا حیاط خلوت خود تهیه یا جمع آوری کنید. در اینجا چند مورد از کودهای ارگانیک که به راحتی می‌توانید تهیه و استفاده کنید آورده شده است.

طرز ساخت کود‌های ارگانیک خانگی برای گل هایمان

ما به راحتی و با چند ماده ساده و در دسترس و با چند دستور طرز تهیه ساده تر می توانیم کود ارگانیک و غذای گیاهان خودمان را در خانه بسازیم. در ادامه با این روش ها آشنا خواهید شد.

1) پوست تخم مرغ

اگر تا به حال از آهک در باغ خود استفاده کرده اید، می دانید که مزایای زیادی دارد. عمدتا، این کار به کاهش اسیدیته خاک شما برای گیاهانی که اسید دوست ندارند، کمک می کند و کلسیم زیادی را در اختیار گیاهان قرار می دهد.

آهک یک ماده مغذی ضروری است که به خودی خود یک کود طبیعی می‌باشد، که می توانید آن را در فروشگاه ها خریداری و یا در خانه تهیه کنید.

اگر ترجیح می دهید در هزینه خود صرفه جویی کنید، راه ارزان تری برای دریافت مزایای آهک وجود دارد. مراحل طرز تهیه و استفاده از این کود ارگانیک در خانه به شکل زیر می باشد:

1.پوسته های تخم مرغ را در آشپزخانه خود بشویید کنید.

2. سپس آنها را خشک کنید.

3.در مرحله بعد آنها را با خرد کن یا ابزار در دسترسی که دارید خرد کنید.

4.اکنون آماده‌اند تا در باغ خود از این کود استفاده کنید.

پوسته تخم مرغ حاوی کربنات کلسیم (93 carbon) است که نام علمی آهک است. کود پوست تخم مرغ تهیه شده را می‌توانید پای گیاهان بریزید یا همراه با خاک دفن کنید.

2) کود خاکستر چوب

طرز تهیه این کود ارگانیک آسان است. چون خاکستر چوب به راحتی در دسترس هست و حتی می توان به راحتی آنرا درست کرد. خاکستر چوب حاوی مواد غنی و مغذی برای رشد گیاهان می‌باشد. خاکستر چوب به عنوان یک ماده آهکی عمل می کند بنابراین مراقب باشید که برای کدام گیاه استفاده می کنید. کود خاکستر چوب بهتر است روی هر لایه از کمپوست پاشیده شود تا مواد آلی بهتر تجزیه شوند. کود خاکستر به دفع آفات کمک می کند. بهتر است این کود برای جوانه های کوچک مورد استفاده قرار نگیرد.

3) کود علف‌های هرز

بسیاری از علف های هرز که در باغات خود پیدا می کنید دارای مقدار زیادی نیتروژن هستند و کود عالی را ایجاد می کنند.

طرز استفاده از علف هرز به عنوان کود ارگانیک به این صورت است که وقتی علف های هرز را از خاک بیرون آوردید با آن چای علف هرز درست کنید. برای انجام این کار:

1.یک سطل پنج گالنی را بیش از 1/4 پر از علف های هرز که کنده‌اید پر کنید.

2.سپس باقی سطل را با آب پر کنید.

3.بگذارید علفهای هرز به مدت یک یا دو هفته خیس بخورند.

4.هنگامی که آب خوب و قهوه ای شد (مانند چای) ، این چای علف هرز را روی باغ های خود بریزید.

 

4) ضایعات آشپزخانه

کود ارگانیک دیگری که طرز تهیه آن به گونه ایی است که میتوان در خانه تهیه کرد، ضایعات آشپزخانه است. ضایعات آشپزخانه در واقع منبع خوبی به عنوان کود ارگانیک می‌باشند. ضایعاتی مثل: پوست میوه ها، تفاله چای، دستمال کاغذی، سبزیجات و… . با تهیه کمپوست زباله های آشپزخانه خود می‌توانید کود خوبی درست کنید. برای طرز تهیه کمپوست این کود ارگانیک در خانه 2 روش وجود دارد:

1.ضایعات مورد نظر را در خاک باغ تان دفن کنید تا به مرور به کود تبدیل شود.

2.برای افرادی که در آپارتمان زندگی می‌کنند، می‌توانند درون یک سطل کمپوست را تولید کنند.

کمپوست مواد مغذی را به آرامی آزاد می کند ، به این معنی که یک باغ خوب کمپوست می تواند یک یا دو سال بدون نیاز به استفاده مجدد از کود ، کار کند. کمپوست همچنین به حفظ رطوبت خاک کمک می کند ، که برای رشد باغات در تابستان های گرم و خشک ضروری است.

 

5) کود حیوانی

کود حیوانی از منابع مختلف – گاو ، اسب ، مرغ و حتی خفاش تهیه می شود. این کود حاوی نیتروژن و سایر مواد مغذی است.

باید از این کود با احتیاط استفاده کنید. کود خام بسیار اسیدی است و ممکن است مواد مغذی بیشتری نسبت به گیاهان شما داشته باشد ، بنابراین مقدار زیاد آن می تواند گیاهان شما را بسوزاند!

لازم نیست مدت زیادی منتظر بمانید این کود سریعاً به یک خاک بدون بو تبدیل می شود.

 

6) کود برگ درخت

به جای بسته بندی برگهای پاییزی و قرار دادن آنها در محدوده خود به عنوان زباله، در عوض آنها را برای باغ های خود جمع آوری کنید.

برگها سرشار از مواد معدنی کمیاب هستند. برگ ها:

1.کرمهای خاکی را جذب می کنند.

2.رطوبت را حفظ می کنند.

3.و باعث سبک‌تر شدن خاکهای سنگین کمک می‌شوند.

می توانید از برگها به دو طریق استفاده کنید:

1.یا آنها را در خاک خود قرار دهید (یا برگهای خرد شده را با خاک گلدان مخلوط کنید).

2.یا از آنها به عنوان مالچ برای بارور کردن گیاهان خود و جلوگیری از علفهای هرز استفاده کنید.

7) قهوه

پودر قهوه کاربردهای زیادی دارد، اما یکی از بهترین آنها کود است. بسیاری از گیاهان مانند بلوبری ، رودودندرون ، گل رز و گوجه فرنگی در خاک اسیدی به بهترین نحو رشد می کنند. خاک قهوه خود را بازیافت کنید تا به اسیدی شدن خاک شما کمک کند.

برای طرز تهیه کود ارگانیک قهوه در خانه:

1.برای تهیه قهوه باغی تا شش فنجان از قهوه استفاده شده را تا یک هفته خیس کنید

2.سپس از آن برای آبیاری گیاهان دوستدار اسید استفاده کنید.

8) پوست موز

ما موز را برای پتاسیم می خوریم و گل رز نیز پتاسیم را دوست دارد.

برای طرز تهیه این کود ارگانیک در خانه به سادگی پوست ها را در سوراخی در کنار بوته گل رز دفن کنید تا بتوانند به طور طبیعی کمپوست کنند. این روش پتاسیم مورد نیاز را برای رشد مناسب گیاه تأمین می کند.

سخن پایانی

دیدید که به راحتی با موادی ساده و در دسترس می‌توانید کودهای ارگانیک درست کنید و جان تازه ایی به گل های خود بدهید. یک یا چند مورد از این کودها به باغ های شما رونق می‌بخشد!

اگر می خواهید با تمام کودهای ارگانیک آشنا شوید پیشنهاد میکنم مقاله انواع کودهای ارگانیک صفحه ما را بخوانید. و همچنین برای شناخت تمام کودهای اعم از آلی و معدنی و… مقاله آشنایی با تمامی کودها را مطالعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *