دسته‌بندی نشده

روش کاشت بذر / روش مستقیم + روش غیرمستقیم/ در گلدان و باغچه

روش کاشت بذر چگونه است؟

در طول روش کاشت بذر، باید اقدامات احتیاطی مناسب از جمله عمق مناسب، رعایت فاصله مناسب و خاک تمیز، سالم و عاری از بیماری و سایر عوامل بیماری زا از جمله قارچ انجام شود. همه این اقدامات احتیاطی برای جوانه زنی بذر ضروری است. ساده‌ترین گیاهانی که از بذر رشد می‌کنند، گیاهانی هستند که دانه‌های بزرگی دارند، از جمله نخود، لوبیا، ذرت، کدو، خربزه و خیار. بسیاری از محصولات زراعی که از دانه های کوچک رشد می کنند، از جمله بیشتر سبزیجات، گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل دشوارتر هستند.

در این مقاله، جزئیات بیشتری در مورد کاشت بذر بررسی می کنیم.

روش کاشت بذر در گلدان (روش مستقیم)

  1. ابتدا مطمئن شوید که ته گلدان سوراخ‌های زهکشی برای خروج آب اضافی وجود دارد.
  2. حالا به ارتفاع ۴ سانتی‌متر کف گلدان ماسه درشت بریزید.(۳۰ درصد کوکوپیت، ۵۰ درصد پیت ماس یا ورمی کمپوست و ۲۰ درصد پرلیت دانه‌ریز)
  3. خاک را خوب آبیاری کنید تا خاک نشست کند، و آب از ته گلدان خارج شود.
  4. بذرها را در عمق ۲ برابر طول بذر (حدودا ۰٫۵ تا ۱ سانتی‌متر) و به فاصله ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر از یکدیگر بکارید.
  5. روی بذرها را با کمپوست پوسیده یا همان ترکیب خاک اصلی بپوشانید.
  6. خاک را به آرامی با اسپری آبیاری کنید تا بذرها جابجا نشود.
  7. خاک را تا زمان جوانه‌زنی مرطوب نگه دارید و اجازه ندهید که خاک خشک شود.
  8. بذرها باید روزانه 7 تا 8 ساعت نور دریافت کنند، و هر چند روز یکبار (هنگامی‌ که سطح آب خشک شد) آبیاری شوند. اگر هوا خیلی گرم نباشد، می‌توانید گلدان را با یک پلاستیک شفاف بپوشانید تا سریع‌تر جوانه بزنند.

روش کاشت بذر در باغچه خانه (روش غیرمستقیم)

1. گام اول: ظرفی را انتخاب کنید. به جای کاشت مستقیم بذر در یک بستر باغچه در فضای باز، جایی که پرندگان و هر تعداد موجود دیگر ممکن است آنها را بخورند، بذرها را در داخل خانه بکارید. برخلاف کاشت مستقیم، با کاشت بذر در داخل خانه بذرهای شما راحت و امن خواهند بود و این امکان را می دهد که در اواخر زمستان در حالی که منتظر گرم شدن هوا هستید، بذرها شروع به رشد کنند. می‌توانید بذرها را در گلدان‌های کوچک، سینی نشا یا حتی کارتن‌های تخم‌مرغ بکارید(به شرطی که سوراخ‌های زهکشی ایجاد کنید).

2. گام دوم: خاک را در گلدان یا ظرف انتخابی بریزید. خاک کشت باید حاوی پیت ماس ​​یا کوکو، پرلیت، ورمیکولیت و یا کمپوست باشد. این خاک زهکشی عالی را فراهم می کند تا جوانه ها آسان و راحت تر رشد کنند و خاک آماده کشت استریل است و عاری از تخم علف هرز می باشد، بنابراین لازم نیست نگران بیماری های قارچی باشید.

قبل از پر کردن ظروف، ابتدا باید مخلوط اولیه خود را با آب مرطوب کنید. برای اینکه بدانید آیا نسبت آب به مخلوط ایده‌آل است باید یک مشت مخلوط را محکم فشار دهید. اگر آب بیرون بیاید، خیلی مرطوب است، آب بیرون نیامد، خیلی خشک است. اگر چند قطره آب بریزد، درست است. هنگامی که مخلوط اولیه شما به درستی مرطوب شد، ظروف خود را در یک چهارم اینچ از قسمت بالا پر کنید و آن را فشرده کنید تا محکم بسته و روی آن صاف باشد.

3.گام سوم: بذرهای خود را بکارید. یک بذر را دو برابر طول آن بکارید. پس از کاشت، خاک را با کف دست محکم کنید. بسیاری از انواع بذرهای ریز برای جوانه زدن به نور نیاز دارند، بنابراین باید به جای دفن کردن، آنها را روی سطح بگذارید.

4.گام چهارم: ظرف خود را بپوشانید. در این روش برای کاشت بذر، ظرف مورد نظر خود را با یک لایه نایلون یا پوشش پلاستیکی گنبدی شکل بپوشانید تا رطوبت و گرمای لازم برای جوانه زدن بذرها فراهم شود. معمولاً بهتر است ظرف خود را در مکانی گرم نگهداری کنید که نور غیرمستقیم خورشید را دریافت می کند، اما همیشه بذر خود را برای دستورالعمل های مخصوص آن بذر بررسی کنید، زیرا برخی از بذر ها برای جوانه زدن نیاز به تاریکی کامل دارند.

5.گام پنجم: به بذرها آب دهید. خاک کشت بذر ها را همیشه مرطوب نگه دارید. آبیاری باید به آرامی صورت گیرد تا خاک از روی دانه ها شسته نشود. برای این منظور میتوانید از اسپری های آبپاش استفاده کنید. به محض جوانه زدن دانه ها، پوشش پلاستیکی را از ظرف خود بردارید.

6.گام ششم: از نهال های خود مراقبت کنید. این شامل نگهداری آنها در محدوده دمایی مناسب و آبیاری منظم آنها است. بذر هر گیاه شرایط مناسب برای رشد مخصوص خود را دارد که معمولا در بسته بندی آنها ذکر شده. مشابه مرحله جوانه زنی، مخلوط شروع بذر باید مرطوب بماند. پس از تشکیل دسته دوم نهال ها، کوددهی را شروع کنید. این برگ ها به عنوان برگ های واقعی شناخته می شوند و نشان دهنده این هستند که نهال های شما در حال آماده شدن برای بلوغ هستند. برای کود دهی، یک کود مایع را به یک چهارم مقدار توصیه شده رقیق و استفاده کنید. اگر مخلوط اولیه بذر شما حاوی کمپوست است از کود استفاده نکنید، زیرا کمپوست از قبل مقدار لازم مواد مغذی را فراهم می کند.

7.گام هفتم: با قرار دادن نهال های خود در یک مکان بیرونی محافظت شده از باد و آفتاب به مدت یک ساعت در روز آغاز کنید. هر روز زمان سپری کردن نهال های خود را در بیرون از خانه یک ساعت دیگر افزایش دهید و به تدریج آنها را در معرض نور خورشید قرار دهید. برای گیاهان یکساله مقاوم، فرآیند مقاوم شدن در برابر عوامل بیرونی را درست قبل از آخرین یخبندان شروع کنید تا نهال های شما برای شروع فصل رشد آماده شوند.

8.گام هشتم: نهال های خود را در فضای باز پیوند بزنید. هنگامی که آب و هوا ایده آل است(عموماً درست پس از آخرین یخبندان فصل) و نهال های شما با فضای باز سازگار شدند، وقت آن است که آنها را به گلدان اصلی، باغچه یا زمین در فضای باز بکارید. هر نهال به طور مخصوص مقدار فضای مشخصی در باغ برای رشد نیاز دارد. هنگام قرار دادن نهال در خانه جدیدش، ریشه های ظریف آن را با احتیاط باز کنید بدون اینکه آسیبی به آن ها وارد شود. در نهایت، نهال را آبیاری کنید تا ریشه‌های آن به‌درستی در خاک جدیدش نفوذ کنند.

اقدامات احتیاطی هنگام کاشت بذر

  • دانه ها باید عاری از بیماری باشند.
  • بذرها باید در فواصل صحیح از یکدیگر کاشته شوند.
  • بذرها باید به گونه ای کاشته شوند که همه محصولات به مقدار مساوی نور، مواد مغذی و آب دریافت کنند.
  • بذرها باید در عمق مناسب کاشته شوند. آنها را نباید در بالای خاک قرار داد تا باد و حیوانات آن را از بین ببرند و نه آن را در عمق خاک بکارند تا جوانه نزند.

ارتباط با ما

جهت هرگونه سوال و مشاوره از طریق چن آنلاین کلبه کشاورز با ما در  ارتباط باشید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *