مجله آموزشی, مقالات عمومی

نحوه آبیاری گل و گیاه – چگونه گیاهان خود را آبیاری کنیم؟

نحوه آبیاری گل و گیاه – چگونه گیاهان خود را آبیاری کنیم؟

توی این مطلب قصد داریم درباره نحوه آبیاری گیاهان صحبت کنیم.

یکی از عوامل از بین رفتن گیاهان، آبیاری نادرست و بیش از نیاز آنها است. این نکته را در نظر داشته باشید که آبیاری گیاهان در فصول مختلف، یکسان نیست و همچنین آبیاری در محیط ها و مکان های مختلف باهم متفاوت هستند. برای مثال آبیاری و زمان آبیاری با توجه به دمای محیط ونوع خاک آنها مشخص خواهد شد.
نکته مهم بعدی در این مطلب، آبیاری بیش از نیاز گیاهان هستش! همانقدر که آبیاری زیاد باعث بیماری قارچی گیاهان شما میشود، آبیاری کم و ناکافی نیز باعث بیماری آنها خواهد شد.

حتما به این موضوع توجه کنید که گیاهان شما باید به اندازه آبیاری شوند. در نظر داشته باشید که منظور از نیاز آبیاری، حجم آب نمیباشد بلکه فاصله روزهای بین آبیاری هست. گیاهان بر اساس نیاز آبیاری، به سه دسته تقسیم میشوند:

  • نیاز آبیاری کم
  • نیاز آبیاری متوسط
  • نیاز آبیاری زیاد

نحوه آبیاری

شیوه آبیاری بعضی گیاهان همانند سانسوریا و زاموفیلیا و کاکتوس به این صورت است که خاک آنها باید کاملا خشک شده باشد، سپس آبیاری صورت گیرد. و بعضی گیاهان دیگر مانند پتوس، زمانی که به اندازه یک و نیم بند انگشت یا 3 سانت از سطح خاک آنها کاملا خشک شده باشد، به آبیاری نیاز دارند.
زمان آبیاری بهتر است که در طول روز باشد. زیرا آبیاری در طول شب باعث تاخیر در تبخیر آب خواهد شد. و احتمال به وجود آمدن بیماری قارچی و کپک بسیار زیاد میشود.

خرید انواع ابزارآلات و تجهیزات آبیاری باکیفیت

خرید انواع کودهای آپارتمانی و کشاورزی

خرید انواع گلدان در طرح ها و اندازه های مختلف

در مطالب بالا متوجه شدیم که برخی گیاهان را تا قبل از خشک شدن کامل خاک آنها، نباید آبیاری کرد و برخی گیاهان دیگر بعد از خشک شدن مقداری از سطح خاک آنها باید آبیاری شوند.
در ادامه میخوانیم که به چه شکل میتوانیم مقدار خشکی و رطوبت خاک را بسنجیم تا تشخیص دهیم آیا زمان آبیاری گیاه ما هست یا خیر.
یک سیخ چوبی را به شکلی در خاک فرو کنید که به ریشه گیاه آسیب نرساند.‌ به این صورت که به ریشه و ریزوما هیچ صدمه ایی وارد نشود. حدود 5 دقیقه صبر کنید، سپس چوب را به آرامی از خاک گلدان بیرون بکشید.‌ اگر خاک گلدان مرطوب باشد، به چوب میچسبد و گلدان شما نیازی به آبیاری ندارد. در غیر این صورت، میتوانید گیاه و یا گلدان خود را آبیاری کنید.

قانون انگشت

روش بعدی سنجش رطوبت خاک به وسیله انگشت میباشد. انگشت خود را به اندازه 1 یا 1/5 بند انگشت به داخل خاک فرو برده و کمی خاک را کنار بزنید. اگر خاک گلدان خشک باشد گیاه شما به آبیاری نیاز دارد.

برای آبیاری گیاهان بهتر است از آب جوشیده شده و سرد شده استفاده شود. آب لوله را برای مدتی کنار بگذارید تا کلر آن از بین برود و با دمای محیط یکسان شود.

با رعایت این عوامل هیچ شوکی به گیاه شما وارد نخواهد شد.
توجه داشته باشید که در هنگام آبیاری بسیار آرام و با حوصله تمام خاک را بصورت یکدست مرطوب کنید. این عمل به صورت خطی انجام نشود.
گلدان های کوچک یا گلدان های سفالی نسبت به گلدان های بزرگتر، نیاز بیشتری به آبیاری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *